Seks fantastiske ture HELT oppe i himlen
Jamen - det er ikke helt løwn - for vi kommer bl.a. op over fem pas
der alle er over 2.600 meter - herunder Europas højeste på 2.802 meter
Udgangspunktet er byen Briancón der ligger "nede" i dalen - i ca. 1.300 meters højde
Jo-Jo - Tour de France-Turen er motorkørsel helt i top
Står på en Alpetop - hvordan er du kommet helt derop
På billedet har du netop Col de Bonette
- 2.802 m
Vejene er super - så der er også plads til at udnytte motorcyklens muligheder
Så på denne tur skal du altså være "meget øvet"
motorcyklist for at få mest muligt ud af turen
Hvis ellers vejrguderne arter sig - så kan vi glæde os til
1.710 km i de franske Alper
Og uanset hvilken af turene vi skal ud på:
Der er dømt "swing" - lige fra morgenstunden
NB-NB - Tour de
France feltet tog denne tur den 14. juli
(De skal også over Galibier dagen før (fra nordsiden))
Col du Galibier et legendarisk bjergpas på 2.642 meter
Tour de France rytterne skal da op over - før det er et "rigtigt" Tour de
France
Og for vores vedkommende er det et rigtigt Tour de France
Udsigten er fantastisk - endda til begge sider - nyd det
Og
når man er næsten oppe - kan man vælge at tage tunnelen
eller (og det gør vi) at tage den helt til toppen
Lige ved tunnelen er der en souvenierbutik - og så skal der handles
Galibier er helt klart et af de steder hvor man skal have et "klistermærke"
Fra toppen kan du bl.a. se "Barre des
Ècrins" på hele 4.102 m
(Det er den sydligste top i Europa på over 4.000 meter)
Halvvejs
nede ad Galibier er der en lille pukkel
Og her ligger Col de Telegraphe i 1.566 meters højde
Det er også et berømt punkt i "Touren"
Og det skyldes ikke mindst opkørslen nede fra dalen
Vi er dog på vej den anden vej - altså nedad
Men ikke før vi har fået vores "formiddagsting"
Vel nede i dalen - følger vi den - inden vi skal opad - igen
Men inden opstigningen affører vi os diverse trøjer - vi er trods alt langt
sydpå
Og godt det samme - for nu skal vi lige 10 km opad - med en stigningsprocent på
15%
Ikke færre end 44 hårnålesving
er der her på bare 10 km
(Og de kommer som skidt fra en spædekalv)
Så vi laver et lille "hold da op en tur det
var - stop"
når vi når toppen
Men
målet er Croix de Fer - i 2.067 meters højde
- så vi fortsætter
Croix de Fer betyder Jernkorset
Det er stadig lunt - så her behøver vi ikke "skutte" os
men derimod nyde vores frokost - med udsigt
Opkørslen var som nævnt rigtig stejl
Nedkørslen er bare lækker
21 berømte og berygtede hårnålesving er hvad der venter os
Jamen nu kan du jo nok gætte hvor vi er på vej hen - Alpe d'Huez
Her er vi stoppet i sving nr. 9 (Steven Rooks sving)
Alle sving har navn efter ryttere der har vundet etapen til Alpe d'Huez
Og der er en årsag til at vi stopper her - her er bare "udsigten"
Nu er Alpe d'Huez jo ikke noget egentlig pas
Men derfor kan vi jo godt nyde vores "eftermiddagsting" i 1.800 meters højde
Ikke noget vildt sted - men så har du da også været på "Indianer-Bar"
Når vi kører ned igen - så laver vi en "afstikker" inden vi når helt ned
Og så skal vi ud på en "gedesti" hvor det er med at
holde tungen lige i munden
Hjemturen er ren "Fransk-Tour de France-Landevej"
Vi skal dog lige over Col de Lautaret
- 2.058 m
Det var her vi startede vores tur - op over Galibier
Så sidste del af turen er den samme som i morges - bare modsat
Col Agnel er Europas højeste internationale pas på hele 2.744 meter
Og det bliver så også den dag, hvor vi kommer længst ned (under 300 meter)
Og det er så også dagen, hvor vi bruger det meste af tiden i Italien
Ikke så meget op og ned - men meget langt ned - og meget langt op
Vi starter med at køre stik øst - og op over Monte Genevre til Italien
Og så skal vi da lige have et stop i
Sestriere som var
vært ved vinter-OL i 2006
Og det bærer byen også præg af - der er virkelig flot (i 2.035 m)
Og så er der ellers en herlig 55 km lang nedkørsel i vente
Ikke nogle vilde hårnåle (kun 4) - men "swing på swing på swing"
Jamen
det er anderledes at køre nede mellem vinmarkerne i 300 meters højde
Det er i hvertfald væsentligt varmere
Her snupper vi vores formiddagsting på fortovscaféen i Bagnolo
Rigtig hyggelig lille by - med tid til opladning til den
kommende opkørsel
Se lige højdekortet ovenover - vi starter i 300 m - og ender i 2.744 meter
Næsten 2.500 meters stigning - det finder du ikke andre steder
Og denne tur er ingen undtagelse - vi skal lige over et lille "Skovpas"
Det er dog ikke ret langt - men
lidt har også ret
Og ja - det er gedestier - ingen striber - gode stigninger - endda lidt hårnåle
I ca. 1.797 meters højde ligger bjerglandsbyen "Chianale"
Den er stort set bygget efter de forhåndeværende
materialers princip
Og i bjergene er der jo rigelig med klipper
Her skal vi have vores frokost - utrolig hyggeligt med floden lige for døren
Men der mangler jo lige 1.000 højdemeter inden vi rammer Col Agnel
Europas højeste internationale bjergpas
Col Agnel - 2.744 meter - på grænsen mellem
Frankrig og Italien
Udsigten er fremragende til begge sider
Men du kan kun forfriske dig med det du selv har med
Med
hensyn til det rigtige Tour de France - så var det her
Andy stak af
Og så kørte han ellers solo op over Col de Izoard - gennem Briancon og vandt på
Galibier
Vi tager samme rute - ned ad Agnel - og igennem en herlig
dal - og op på Izoard
På Izoard skal vi have vores eftermiddagsting i 2.361 meters højde
(Beskrivelsen af Izoard kan du se under turen "Briancon")
En herlig tur - til det laveste og tredjehøjeste punkt på hele turen
Målet med turen er Col de Bonette - Alpernes højeste asfalterede Bjergpas - 2.802 meter
Men inden da skal vi have noget af det bedste bjergkørsel der findes
Allerede efter kun 20 km's kørsel er vi på vores lokale
bjergpas - Col de Izoard - i 2.361 meters højde
Vi laver da et lille kort stop - bare for at nyde - at vi er på toppen
Men så går det ellers ned på den anden side
Dalen mellem Izoard og Col de Vars er nok den smukkeste bjergdal jeg har kørt i
Her kører du virkelig nede i noget der minder om en
Canyon
Stejle klipper på begge sider - og vejen snor sig langs med floden hele vejen
Flere steder veksler den mellem stejle skrænter - og
tunneler
Utrolig fascinerende strækning at køre
Og
så starter opkørslen til Col de Vars
Skal jeg udnævne den bedste strækning på hele turen - så er det denne opkørsel
20 km pragtfuld vej - 8 bløde hårnålesving i bunden - og
så swinger det ellers bare
Der er ikke noget bedre end når cyklen konstant skal lægges fra side til side
(Det er næsten som at være på swing-teknik-kursus - 20 km lang)
På toppen af Col de Vars skal vi have vores formiddagsting i 2.108 meters højde
Og her er den så - Col de Bonette - 2.802 meter
Egentlig er det "kun" en sløjfe på
Col de Restefond - 2.680 m - man
kører op og rundt om toppen
Turen starter på Restefond - kører rundt om toppen - og kommer tilbage 10 meter
fra udgangspunktet
Men her er utrolig flot - luften er bare så lækker
Hvis du synes cyklen hoster lidt - så går det sikkert over når vi kommer ned i tykkere luftlag
Når vi kommer om på bagsiden - så stiller vi cyklerne - og bestiger toppen
Her kommer vi så op i 2.862 meters højde
Men så kommer vi altså heller ikke højere på hele turen
Her er der en 360 graders udsigt ud over de franske Alper
Vi sørger for at få madpakke med fra hotellet (ellers får vi ingen frokost )
Efter besøget på toppen - triller vi lidt nedad igen
Her stopper vi lige og ser (resterne af) "Fort du Restefond"
I dette område af de franske Alper ligger resterne af den
gamle
Maginot-linje
Og ja - den strakte sig faktisk ned igennem Alperne - helt til Middelhavet
Og så står den ellers på Col de Vars (super) - nu bare fra den anden side
Når vi kommer ned fra Col de Vars - tager vi lige en omvej
Vi smutter lige hen og ser et meget særpræget naturfænomen
"Fontaine Pétrifiante" - en kalkstens "skulptur" - der er
lidt udover det sædvanlige
Og ja - det betyder at vi skal ud at gå lidt - igen
Og så trænger man altså også til en lille én - hjemme på terrassen
Altså - jeg har et forslag til at udvide vores Bonette-rute
Når vi er på Col de Bonette (2.802 m) - så fortsætter vi
sydpå
Her kører vi så op på Col de la Couillole
- bare 1.678 m højt (men over 1.000 m opad
)
Der er jo ikke noget frokost-sted på Bonette - men det er
der her
Så en herlig frokost på toppen
Efter frokosten fortsætter vi sydpå igennem Gorges du Cians - Den røde kløft
Jeg har aldrig
selv været der - men det er absolut et MUST
- Vejen er fantastisk - naturen er fantastisk
Vi skal virkelig sno os igennem kløften - med swing på
swing
Og "selvfølgelig" små tunneler
Efter kløften sætter vi kursen nordpå igen - beklager - ingen tur uden gedestier
Jamen jeg beklager virkelig -
26 km gedesti (af den gode slags)
Og ikke nok med at den er smal - den snor sig -
hele tiden (endda med hårnålesving
)
Gedestien
har også et lille Bjergpas midtvejs - Col de
la Sinne - 1.438 m
Og det er altså en ægte gedesti
- 2 biler kan ikke passere
hinanden
Tjek lige
denne lille film - og se hvad der venter os
Og se billedet af byen "Ilonse"
som vi også kommer forbi
Men så går det ellers op til Bonette igen - og "den direkte vej
hjem"
Du ved - ned ad Bonette - og op over col de Vars (selvfølgelig
)
Grand
Canyon turen er vores længste tur i de franske Alper
(så tidligt op - og kun én kop kaffe til morgenmaden
)
Lige omkring 475 km - og det er rigtig meget i "Alpe-land"
Men bare rolig - vi snyder lidt - for vi tager landevejen og motorvejen sydpå de første 180 km
Men så får vi ellers en på "opleveren" på resten af turen
På
turen fra motorvejen og ind til La Palud
er der "en duft af jeg ved ikke hvad"
Jo det ved jeg godt - for vi er i "Lavendel-land"
Du har måske lidt lavendler i haven
her er der lavendler - så langt øjet rækker
(De er desværre høstet når vi er der i september)
Vi tanker lige i byen Ries (ellers er vi nogen der ikke kommer hjem ) - her holder vi også vores formiddagspause
Og så er vi der - Canyon du Verdon
Det er måske ikke det vilde MC-kørsel vi vil opleve
men der er ingen tvivl om at vi vil stoppe op - mange gange
Det er "bare" en lille rundtur på 22 km
Men den tager jo nok 1½ time at køre rundt
Vi skal jo også have vores Frokost
Vi kører på nordsiden af Canyonen (solsiden )
Her er også de flotteste udsigter da vi kører HELT ude på kanten
Og når vi så har været rundt her - så har vi altså ca.
200 km bjergkørsel
inden vi er hjemme igen
På
turen hjem kommer vi bl.a. til at køre langs med
Lac du Castillon - en af de helt store søer i området
Her er bl.a. en meget spektakulær dæmning
og den stopper vi selvfølgelig ved
Og så er der ellers 2 bjergpas - bare for at krydre turen
lidt
Og det første er Col d'Allos - 2.250 meter højt
Hvis restauranten har åbent kan vi jo tage en lille kop "etellerandet"
Opkørslen til passet er stille og rolig
Men når du kommer til nedkørslen (nordsiden) - så er den
krævende
Vi kører på en
klippeside hele vejen - og den snor sig altså
- 17 km
Og det sidste bjergpas er Col de Vars - passet med den bedste op- og nedkørsel
Her skal vi have vores eftermiddagsting
Den smager bedst på Col de Vars - i 2.108 meters højde
Vel nede af Col de Vars står den bare på landevej (og tankning) inden en velfortjent pils på terrassen
Se lige her - det er bare så godt (og ja - det er fra opkørslen til Col de L'Iseran )
Når man nu er på "Tour
de France" - så skal der selvfølgelig også være en "Kongeetape"
Og det vil jeg udnævne Liseran turen til
Se lige her hvad vi udsætter os selv for:
Genévre (1.800 m) - Cenis (2.090 m) - L'Iseran (2.770 m) - Madeleine (2.000 m) - Galibier (2.645 m)
Men lad os starte med begyndelsen
Vi tager det lokal pas (Mont Genévre - 1.800 m) ind i
Italien
Og så ellers østpå indtil vi når byen Susa nede i 500 meters højde
Her skal vi op - nordpå og ind i Frankrig - og op over Mont Cenis - og det er et lidt sjovt
pas
For hele to gange tror man at man er på toppen
Men først tredje gang er lykkens gang
Mont Cenis på 2.090 meters højde ligger utrolig smukt
Her med søen og kirken i baggrunden.
Her "futter" murmeldyrene lystigt rundt - mens vi nyder
vores formiddagsting
(nok bare for at underholde os
)
Opkørslen til Mont Cenis var jo både super og lang
Nedkørslen er også super - men ikke særlig lang
Først lidt stille og rolig kørsel langs med søen
Men det komme vi ikke ned ved - men bare rolig
Lækre Swing - ja selv et par hårnålesving skal der til
Og efter den forholdsvis korte nedkørsel, starter opkørslen til Col de L'Iseran
Og det er så her man er helt oppe på den store klinge
Det er simpelthen en af de flotteste veje man overhovedet kan komme på
Murmeldyrene myldrer hen over vejen foran en
Og det ene flotte bjergmasiv efter det andet dukker frem efter hvert sving
Det er motorcykelkørsel - helt i top
Col de L'Iseran - 2.770 meter over havet - det næsthøjeste vi kommer
Her skal du selvfølgelig foreviges - og købe et klistermærke
Der ligger lige et par enkelte bygninger på toppen -
bl.a. en lille kirke
Men ellers så er det naturen der er i højsædet
Vi lader lige billedet stå et øjeblik
Når
du klikker på det første billede - får du lige en lille stump
film
Det er bare de første 4 minutter af nedkørslen fra L'Iseran (fantastiske
udsigter)
Og når vi er kommet et (godt) stykke ned - så er vi i
Val
d'Isere
Her vil vi så få os en velfortjent frokost (måske turens eneste
burger
)
Val d'Isere er en meget død by her om sommeren
Den har jo sin storhedstid i ski-sæsonen
Vi tanker også lige i Val d'Isere
I det hele taget - så er der utrolig mange smukke udsigter på denne tur
Prøv lige at se vandfaldet, som strømmer ned af bjerget her
Billedet er taget der hvor vejen går over dæmningen mod
Tigne
(som jo også er et berømt skisportssted - men dér kommer vi ikke
)
Vel nede af L'Iseran følger vi dalen et godt stykke - indtil vi starter en ny opstigning
Denne gang skal vi ikke så højt
Til gengæld er første del af opstigningen noget af en prøvelse
Det ene hårnålesving følger det andet her i bunden af opstigningen
Og når vi kommer ud af skoven - kan vi nyde udsigterne - inden vi når toppen
Glemte jeg at skrive at det er Col de Madeleine der står for tur
Col de Madeleine - 2.000 meter
Og her er der en storslået udsigt - du kan se helt til
Mont Blanc
Og det ligger faktisk 70 km væk - i fugleflugtslinje
Her skal vi nyde vores eftermiddagsting
Vel nede ad Madeleine - triller vi ad landevejen til opkørslen til Galibier
Col du Galibier - 2.645 meter - så kan man ikke slutte flottere af
350 km bjergkørsel - helt til tops
Det er turen hvor du oplever alle de store
- Mont Cenis - Liseran - Madeleine og Galibier
Men så kan vi også trille stille og roligt ned i Briancon
Dette
er turen til dagen hvor vi kigger på omegnen
af Briancón
Men til gengæld gerne vil have lidt "snæver" kørsel
Det er turen hvor vi højst er 25 km hjemmefra
Og hvor vi næsten hele tiden kan se hotellet i det fjerne
Vi kører simpelthen på "kanten" af Briancon
Og med nogle herlige udsigter ud over dalen hvor vi bor
Kunne måske være den første af vores ture (så kender vi "det hele" )
Vi starter med at køre igennem Briancon - vi skal lige 6 km nordpå
Her starter opkørslen til
Col du Granon - 2.413 m
11 km - 1.100 højdemeter (10%)
- 9 hårnålesving - det kan ikke være bedre
(her kom Tour de France rytterne
den
13.7.2022
- og Vingegaard tog den gule trøje
)
Vi nyder bare turen op
- udsigten - og den samme vej
ned igen
Hav selv lidt med i topboksen - og så i øvrigt igennem Briancon -
igen
Nu går turen så østpå - op mod Montgenévre (men der skal vi ikke op - endnu)
Vi sætter kursen op mod det ukendte pas
Col de L'Echelle på 1.762 m
Her skal vi lige kigge på lidt gammelt
forsvarsværk - nu vi er der
På turen ned kommer vi igennem et par små
tunneler - skal nok lige have
et billede
Og når vi er vel nede - er det tid til vores
formiddagsting
.
.
Lidt landevej - og så ellers op mod Montgenévre - 1.860 m
Her laver vi lige et
pit-stop ved Ponte Tibetano
Jeg tror ikke vi bare kan gå
ud på den - man skal vist have sele og sikkerhedsudstyr på
Men vi kan da lige gå hen og nyde den
Og så sætter vi kursen mod Briancón - som vi kører
igennem - igen-igen
Nu
går den ikke længere - vi kører vestpå - og så skal vi på
gedestier
Vi kommer til at køre på de helt små -
stejle - og snoede
lokale veje
Det sætter så lidt andre krav
til vores køreegenskaber
Her er hårnålesvingene lige så snævre, som når man laver en
U-vending på en
villavej
Men det gør dem ikke dårligere - og heller ikke udsigten ned over Briancón
Efter gedestierne kører vi lige igennem Briancón -
igen-igen-igen
Og så sætter vi kursen sydpå - vi slutter vores tur på
Col
d'Izoard - 2.360 m
Turens højdepunkt er "La Casse Déserte" - Ørkenen
Og det er vitterlig en stenørken - med nogle flotte, flotte sandstens søjler
Her kan man altså godt lige slå en time "ihjel"
Ørkenen ligger lige "på den anden side" af Col d'Izoard
Col
d'Izoard passerer vi nogle gange på andre ture
Men denne dag bruger vi den tid der skal til
Der ligger en lille knold ved Izoard - og den er
anstrengelserne værd
Se lige en udsigt ned over de veje som vi kommer ud på
Og så skal vi da have vores frokost her på toppen
Vi runder dagen af med en spadseretur op til "borgen"
Den troner jo lige over vores hoveder i
Briancon
Så en god travetur op (og jeg mener op) til borgen
Og en tur ned (og jeg mener ned) til "broen"
Og jeg lover dig - det er noget af en kløft den spænder over
Så denne dag spiser vi aftensmad i Cité Vauban
Så Briancon Turen er måske ikke så lang - men ikke mindre spændende
Jeg har med vilje ikke nummeret turene - for det kan jo sagtens være, at vi
tager dem i en anden rækkefølge
Der er da ikke noget hyggeligere end at sidde i baren på hotellet om aftenen og
snakke om dagens tur - og om hvor vi kunne tænke os at komme hen i morgen
Så det gør vi - vejret og lysten må også få et ord indført
Og så kan det jo godt være at der kan ske lidt ændringer
Fælles for alle turene er at vi slutter med at
tanke - så skal vi
ikke tænke på
det om morgenen
Uanset hvad - så bliver det bare så
godt
Turen til "Tour de France" er motorcykelkørsel HELT i top