Tour de France - Turene

Seks fantastiske ture HELT oppe i himlen

Jamen - det er ikke helt løwn - for vi kommer bl.a. op over fem pas
der alle er over 2.600 meter - herunder Europas højeste på 2.802 meter

Udgangspunktet er byen Briancón der ligger "nede" i dalen - i ca. 1.300 meters højde

Jo-Jo - Tour de France-Turen er motorkørsel helt i top

 

Står på en Alpetop - hvordan er du kommet helt derop

På billedet har du netop Col de Bonette - 2.802 m
Vejene er super - så der er også plads til at udnytte motorcyklens muligheder
Så på denne tur skal du altså være "meget øvet" motorcyklist for at få mest muligt ud af turen

Hvis ellers vejrguderne arter sig - så kan vi glæde os til 1.710 km i de franske Alper
Og uanset hvilken af turene vi skal ud på: Der er dømt "swing" - lige fra morgenstunden

 

 

Galibier - Alpe d'Huez - 253 km

NB-NB - Tour de France feltet tog denne tur den 14. juli
(De skal også over Galibier dagen før (fra nordsiden))

Så bliver det ikke flottere

Col du Galibier et legendarisk bjergpas på 2.642 meter

Tour de France rytterne skal da op over - før det er et "rigtigt" Tour de France
Og for vores vedkommende er det et rigtigt Tour de France

Udsigten er fantastisk - endda til begge sider - nyd det

 

 

Og når man er næsten oppe - kan man vælge at tage tunnelen
eller (og det gør vi) at tage den helt til toppen

Lige ved tunnelen er der en souvenierbutik - og så skal der handles
Galibier er helt klart et af de steder hvor man skal have et "klistermærke"

Fra toppen kan du bl.a. se "Barre des Ècrins" på hele 4.102 m
(Det er den sydligste top i Europa på over 4.000 meter)

 

 

 

Halvvejs nede ad Galibier er der en lille pukkel
Og her ligger Col de Telegraphe i 1.566 meters højde

Det er også et berømt punkt i "Touren"
Og det skyldes ikke mindst opkørslen nede fra dalen

Vi er dog på vej den anden vej - altså nedad
Men ikke før vi har fået vores "formiddagsting"

 

 

Vel nede i dalen - følger vi den - inden vi skal opad - igen

Men inden opstigningen affører vi os diverse trøjer - vi er trods alt langt sydpå
Og godt det samme - for nu skal vi lige 10 km opad - med en stigningsprocent på 15%

Ikke færre end 44 hårnålesving er der her på bare 10 km
(Og de kommer som skidt fra en spædekalv)
Så vi laver et lille "hold da op en tur det var - stop" når vi når toppen

 

 

Men målet er Croix de Fer - i 2.067 meters højde - så vi fortsætter
Croix de Fer betyder Jernkorset

Det er stadig lunt - så her behøver vi ikke "skutte" os
men derimod nyde vores frokost - med udsigt

Opkørslen var som nævnt rigtig stejl
Nedkørslen er bare lækker

 

 

 

21 berømte og berygtede hårnålesving er hvad der venter os

Jamen nu kan du jo nok gætte hvor vi er på vej hen - Alpe d'Huez

Her er vi stoppet i sving nr. 9 (Steven Rooks sving)
Alle sving har navn efter ryttere der har vundet etapen til Alpe d'Huez

Og der er en årsag til at vi stopper her - her er bare "udsigten"

 

 

Nu er Alpe d'Huez jo ikke noget egentlig pas

Men derfor kan vi jo godt nyde vores "eftermiddagsting" i 1.800 meters højde
Ikke noget vildt sted - men så har du da også været på "Indianer-Bar"

Når vi kører ned igen - så laver vi en "afstikker" inden vi når helt ned
Og så skal vi ud på en "gedesti" hvor det er med at holde tungen lige i munden

 

 

Hjemturen er ren "Fransk-Tour de France-Landevej"

Vi skal dog lige over Col de Lautaret - 2.058 m
Det var her vi startede vores tur - op over Galibier

Så sidste del af turen er den samme som i morges - bare modsat

 

 

 

 

 

Agnel - 253 km

Col Agnel er Europas højeste internationale pas på hele 2.744 meter

Og det bliver så også den dag, hvor vi kommer længst ned (under 300 meter)

Og det er så også dagen, hvor vi bruger det meste af tiden i Italien

Ikke så meget op og ned - men meget langt ned - og meget langt op

 

 

Vi starter med at køre stik øst - og op over Monte Genevre til Italien

Og så skal vi da lige have et stop i Sestriere som var vært ved vinter-OL i 2006
Og det bærer byen også præg af - der er virkelig flot (i 2.035 m)

Og så er der ellers en herlig 55 km lang nedkørsel i vente

Ikke nogle vilde hårnåle (kun 4) - men "swing på swing på swing"

 

 

Jamen det er anderledes at køre nede mellem vinmarkerne i 300 meters højde
Det er i hvertfald væsentligt varmere

Her snupper vi vores formiddagsting på fortovscaféen i Bagnolo

Rigtig hyggelig lille by - med tid til opladning til den kommende opkørsel
Se lige højdekortet ovenover - vi starter i 300 m - og ender i 2.744 meter
Næsten 2.500 meters stigning - det finder du ikke andre steder

 

 

Ingen tur uden Gedestier

Og denne tur er ingen undtagelse - vi skal lige over et lille "Skovpas"

Det er dog ikke ret langt - men lidt har også ret
Og ja - det er gedestier - ingen striber - gode stigninger - endda lidt hårnåle

 

 

 

I ca. 1.797 meters højde ligger bjerglandsbyen "Chianale"

Den er stort set bygget efter de forhåndeværende materialers princip
Og i bjergene er der jo rigelig med klipper

Her skal vi have vores frokost - utrolig hyggeligt med floden lige for døren

Men der mangler jo lige 1.000 højdemeter inden vi rammer Col Agnel

 

 

Europas højeste internationale bjergpas

Col Agnel - 2.744 meter - på grænsen mellem
Frankrig og Italien

Udsigten er fremragende til begge sider
Men du kan kun forfriske dig med det du selv har med

 

 

 

Med hensyn til det rigtige Tour de France - så var det her Andy stak af
Og så kørte han ellers solo op over Col de Izoard - gennem Briancon og vandt på Galibier

Vi tager samme rute - ned ad Agnel - og igennem en herlig dal - og op på Izoard
På Izoard skal vi have vores eftermiddagsting i 2.361 meters højde
(Beskrivelsen af Izoard kan du se under turen "Briancon")

En herlig tur - til det laveste og tredjehøjeste punkt på hele turen

 

 

Bonette - 213 km

Målet med turen er Col de Bonette - Alpernes højeste asfalterede Bjergpas - 2.802 meter

Men inden da skal vi have noget af det bedste bjergkørsel der findes

Allerede efter kun 20 km's kørsel er vi på vores lokale bjergpas - Col de Izoard - i 2.361 meters højde
Vi laver da et lille kort stop - bare for at nyde - at vi er på toppen

Men så går det ellers ned på den anden side

 

 

Dalen mellem Izoard og Col de Vars er nok den smukkeste bjergdal jeg har kørt i

Her kører du virkelig nede i noget der minder om en Canyon
Stejle klipper på begge sider - og vejen snor sig langs med floden hele vejen

Flere steder veksler den mellem stejle skrænter - og tunneler
Utrolig fascinerende strækning at køre

 

 

 

Og så starter opkørslen til Col de Vars
Skal jeg udnævne den bedste strækning på hele turen - så er det denne opkørsel

20 km pragtfuld vej - 8 bløde hårnålesving i bunden - og så swinger det ellers bare
Der er ikke noget bedre end når cyklen konstant skal lægges fra side til side
(Det er næsten som at være på swing-teknik-kursus - 20 km lang)

På toppen af Col de Vars skal vi have vores formiddagsting i 2.108 meters højde

 

 

Og her er den så - Col de Bonette - 2.802 meter

Egentlig er det "kun" en sløjfe på Col de Restefond - 2.680 m - man kører op og rundt om toppen
Turen starter på Restefond - kører rundt om toppen - og kommer tilbage 10 meter fra udgangspunktet

Men her er utrolig flot - luften er bare så lækker

Hvis du synes cyklen hoster lidt - så går det sikkert over når vi kommer ned i tykkere luftlag

 

 

Når vi kommer om på bagsiden - så stiller vi cyklerne - og bestiger toppen

Her kommer vi så op i 2.862 meters højde
Men så kommer vi altså heller ikke højere på hele turen

Her er der en 360 graders udsigt ud over de franske Alper

Vi sørger for at få madpakke med fra hotellet (ellers får vi ingen frokost )

 

 

Efter besøget på toppen - triller vi lidt nedad igen

Her stopper vi lige og ser (resterne af) "Fort du Restefond"

I dette område af de franske Alper ligger resterne af den gamle Maginot-linje
Og ja - den strakte sig faktisk ned igennem Alperne - helt til Middelhavet

Og så står den ellers på Col de Vars (super) - nu bare fra den anden side

 

 

Når vi kommer ned fra Col de Vars - tager vi lige en omvej

Vi smutter lige hen og ser et meget særpræget naturfænomen

"Fontaine Pétrifiante" - en kalkstens "skulptur" - der er lidt udover det sædvanlige
Og ja - det betyder at vi skal ud at gå lidt - igen

Og så trænger man altså også til en lille én - hjemme på terrassen

 

 

Bonette - Rouge - 388 km

Altså - jeg har et forslag til at udvide vores Bonette-rute

Når vi er på Col de Bonette (2.802 m) - så fortsætter vi sydpå
Her kører vi så op på Col de la Couillole - bare 1.678 m højt (men over 1.000 m opad )

Der er jo ikke noget frokost-sted på Bonette - men det er der her
en herlig frokost på toppen

 

Efter frokosten fortsætter vi sydpå igennem Gorges du Cians - Den røde kløft

Jeg har aldrig selv været der - men det er absolut et MUST
- Vejen er fantastisk - naturen er fantastisk

Vi skal virkelig sno os igennem kløften - med swing på swing
Og "selvfølgelig" små tunneler

 

 

Efter kløften sætter vi kursen nordpå igen - beklager - ingen tur uden gedestier

Jamen jeg beklager virkelig - 26 km gedesti (af den gode slags)
Og ikke nok med at den er smal - den snor sig - hele tiden (endda med hårnålesving )

 

 

 

Gedestien har også et lille Bjergpas midtvejs - Col de la Sinne - 1.438 m
Og det er altså en ægte gedesti - 2 biler kan ikke passere hinanden

Tjek lige denne lille film - og se hvad der venter os
Og se billedet af byen "Ilonse" som vi også kommer forbi

Men så går det ellers op til Bonette igen - og "den direkte vej hjem"
Du ved - ned ad Bonette - og op over col de Vars (selvfølgelig )

 

 

 

Canyon Verdon - 475 km

Grand Canyon turen er vores længste tur i de franske Alper
(så tidligt op - og kun én kop kaffe til morgenmaden )

Lige omkring 475 km - og det er rigtig meget i "Alpe-land"
Men bare rolig - vi snyder lidt - for vi tager landevejen og motorvejen sydpå de første 180 km

Men så får vi ellers en på "opleveren" på resten af turen

 

 

 

På turen fra motorvejen og ind til La Palud
er der "en duft af jeg ved ikke hvad"

Jo det ved jeg godt - for vi er i "Lavendel-land"

Du har måske lidt lavendler i haven
her er der lavendler - så langt øjet rækker
(De er desværre høstet når vi er der i september) 

 

Vi tanker lige i byen Ries (ellers er vi nogen der ikke kommer hjem ) - her holder vi også vores formiddagspause

Og så er vi der - Canyon du Verdon

Det er måske ikke det vilde MC-kørsel vi vil opleve
men der er ingen tvivl om at vi vil stoppe op - mange gange

Det er "bare" en lille rundtur på 22 km
Men den tager jo nok 1½ time at køre rundt
Vi skal jo også have vores Frokost

 

 

Vi kører på nordsiden af Canyonen (solsiden )

Her er også de flotteste udsigter da vi kører HELT ude på kanten

Og når vi så har været rundt her - så har vi altså ca. 200 km bjergkørsel
inden vi er hjemme igen

 

 

 

På turen hjem kommer vi bl.a. til at køre langs med
Lac du Castillon - en af de helt store søer i området

Her er bl.a. en meget spektakulær dæmning
og den stopper vi selvfølgelig ved

 

 

 

Og så er der ellers 2 bjergpas - bare for at krydre turen lidt
Og det første er Col d'Allos - 2.250 meter højt
Hvis restauranten har åbent kan vi jo tage en lille kop "etellerandet"

Opkørslen til passet er stille og rolig
Men når du kommer til nedkørslen (nordsiden) - så er den krævende
Vi kører på en klippeside hele vejen - og den snor sig altså - 17 km

 

 

 

Og det sidste bjergpas er Col de Vars - passet med den bedste op- og nedkørsel

Her skal vi have vores eftermiddagsting
Den smager bedst på Col de Vars - i 2.108 meters højde

Vel nede af Col de Vars står den bare på landevej (og tankning) inden en velfortjent pils på terrassen

 

 

 

 

Liseran-Madeleine - 350 km

 

 

 

 

 

Se lige her - det er bare så godt (og ja - det er fra opkørslen til Col de L'Iseran )

Når man nu er på "Tour de France" - så skal der selvfølgelig også være en "Kongeetape"
Og det vil jeg udnævne Liseran turen til

Se lige her hvad vi udsætter os selv for:

Genévre (1.800 m) - Cenis (2.090 m) - L'Iseran (2.770 m) - Madeleine (2.000 m) - Galibier (2.645 m)

 

 

 

Men lad os starte med begyndelsen

Vi tager det lokal pas (Mont Genévre - 1.800 m) ind i Italien
Og så ellers østpå indtil vi når byen Susa nede i 500 meters højde

Her skal vi op - nordpå og ind i Frankrig - og op over Mont Cenis - og det er et lidt sjovt pas
For hele to gange tror man at man er på toppen

 

 

 

Men først tredje gang er lykkens gang

Mont Cenis på 2.090 meters højde ligger utrolig smukt
Her med søen og kirken i baggrunden.

Her "futter" murmeldyrene lystigt rundt - mens vi nyder vores formiddagsting
(nok bare for at underholde os )

 

 

Opkørslen til Mont Cenis var jo både super og lang

Nedkørslen er også super - men ikke særlig lang

Først lidt stille og rolig kørsel langs med søen
Men det komme vi ikke ned ved - men bare rolig
Lækre Swing - ja selv et par hårnålesving skal der til

 

 

Og efter den forholdsvis korte nedkørsel, starter opkørslen til Col de L'Iseran

Og det er så her man er helt oppe på den store klinge
Det er simpelthen en af de flotteste veje man overhovedet kan komme på

Murmeldyrene myldrer hen over vejen foran en
Og det ene flotte bjergmasiv efter det andet dukker frem efter hvert sving
Det er motorcykelkørsel - helt i top

 

 

Col de L'Iseran - 2.770 meter over havet - det næsthøjeste vi kommer

Her skal du selvfølgelig foreviges - og købe et klistermærke

Der ligger lige et par enkelte bygninger på toppen - bl.a. en lille kirke
Men ellers så er det naturen der er i højsædet

Vi lader lige billedet stå et øjeblik

 

 

Når du klikker på det første billede - får du lige en lille stump film
Det er bare de første 4 minutter af nedkørslen fra L'Iseran (fantastiske udsigter)

Og når vi er kommet et (godt) stykke ned - så er vi i Val d'Isere
Her vil vi så få os en velfortjent frokost (måske turens eneste burger )

Val d'Isere er en meget død by her om sommeren
Den har jo sin storhedstid i ski-sæsonen

 

Vi tanker også lige i Val d'Isere

I det hele taget - så er der utrolig mange smukke udsigter på denne tur

Prøv lige at se vandfaldet, som strømmer ned af bjerget her

Billedet er taget der hvor vejen går over dæmningen mod Tigne
(som jo også er et berømt skisportssted - men dér kommer vi ikke )

 

 

 

Vel nede af L'Iseran følger vi dalen et godt stykke - indtil vi starter en ny opstigning

Denne gang skal vi ikke så højt
Til gengæld er første del af opstigningen noget af en prøvelse

Det ene hårnålesving følger det andet her i bunden af opstigningen

Og når vi kommer ud af skoven - kan vi nyde udsigterne - inden vi når toppen

 

 

Glemte jeg at skrive at det er Col de Madeleine der står for tur

Col de Madeleine - 2.000 meter

Og her er der en storslået udsigt - du kan se helt til Mont Blanc
Og det ligger faktisk 70 km væk - i fugleflugtslinje

Her skal vi nyde vores eftermiddagsting

 

 

Vel nede ad Madeleine - triller vi ad landevejen til opkørslen til Galibier

Col du Galibier - 2.645 meter - så kan man ikke slutte flottere af

350 km bjergkørsel - helt til tops
Det er turen hvor du oplever alle de store - Mont Cenis - Liseran - Madeleine og Galibier

Men så kan vi også trille stille og roligt ned i Briancon

 

 

Briancon - 166 km

Dette er turen til dagen hvor vi kigger på omegnen af Briancón
Men til gengæld gerne vil have lidt "snæver" kørsel

Det er turen hvor vi højst er 25 km hjemmefra
Og hvor vi næsten hele tiden kan se hotellet i det fjerne

Vi kører simpelthen på "kanten" af Briancon
Og med nogle herlige udsigter ud over dalen hvor vi bor

Kunne måske være den første af vores ture (så kender vi "det hele" )

 

Vi starter med at køre igennem Briancon - vi skal lige 6 km nordpå

Her starter opkørslen til Col du Granon - 2.413 m
11 km - 1.100 højdemeter (10%) - 9 hårnålesving - det kan ikke være bedre
(her kom Tour de France rytterne den 13.7.2022 - og Vingegaard tog den gule trøje )

Vi nyder bare turen op - udsigten - og den samme vej ned igen
Hav selv lidt med i topboksen - og så i øvrigt igennem Briancon - igen

 

 

Nu går turen så østpå - op mod Montgenévre (men der skal vi ikke op - endnu)

Vi sætter kursen op mod det ukendte pas Col de L'Echelle på 1.762 m
Her skal vi lige kigge på lidt gammelt forsvarsværk - nu vi er der

På turen ned kommer vi igennem et par små tunneler - skal nok lige have et billede
Og når vi er vel nede - er det tid til vores formiddagsting

.

.

Lidt landevej - og så ellers op mod Montgenévre - 1.860 m

Her laver vi lige et pit-stop ved Ponte Tibetano
Jeg tror ikke vi bare kan gå ud på den - man skal vist have sele og sikkerhedsudstyr på
Men vi kan da lige gå hen og nyde den

Og så sætter vi kursen mod Briancón - som vi kører igennem - igen-igen


Nu går den ikke længere - vi kører vestpå - og så skal vi på gedestier
Vi kommer til at køre på de helt små - stejle - og snoede lokale veje

Det sætter så lidt andre krav til vores køreegenskaber
Her er hårnålesvingene lige så snævre, som når man laver en U-vending på en villavej

Men det gør dem ikke dårligere - og heller ikke udsigten ned over Briancón

 

Efter gedestierne kører vi lige igennem Briancón - igen-igen-igen
Og så sætter vi kursen sydpå - vi slutter vores tur på Col d'Izoard - 2.360 m 

 

Turens højdepunkt er "La Casse Déserte" - Ørkenen

Og det er vitterlig en stenørken - med nogle flotte, flotte sandstens søjler

Her kan man altså godt lige slå en time "ihjel"

Ørkenen ligger lige "på den anden side" af Col d'Izoard

 

 

 

Col d'Izoard passerer vi nogle gange på andre ture
Men denne dag bruger vi den tid der skal til

Der ligger en lille knold ved Izoard - og den er anstrengelserne værd
Se lige en udsigt ned over de veje som vi kommer ud på

Og så skal vi da have vores frokost her på toppen

 

 

 

Vi runder dagen af med en spadseretur op til "borgen"

Den troner jo lige over vores hoveder i Briancon
Så en god travetur op (og jeg mener op) til borgen

Og en tur ned (og jeg mener ned) til "broen"
Og jeg lover dig - det er noget af en kløft den spænder over

 

Så denne dag spiser vi aftensmad i Cité Vauban

Så Briancon Turen er måske ikke så lang - men ikke mindre spændende

 

Lidt tanker om Turene

Jeg har med vilje ikke nummeret turene - for det kan jo sagtens være, at vi tager dem i en anden rækkefølge
Der er da ikke noget hyggeligere end at sidde i baren på hotellet om aftenen og snakke om dagens tur - og om hvor vi kunne tænke os at komme hen i morgen

Så det gør vi - vejret og lysten må også få et ord indført
Og så kan det jo godt være at der kan ske lidt ændringer

Fælles for alle turene er at vi slutter med at tanke - så skal vi ikke tænke på det om morgenen
Uanset hvad - så bliver det bare godt

Turen til "Tour de France" er motorcykelkørsel HELT i top