Tour de France - Området

Her i de franske Alper - på grænsen mellem Frankrig og Italien ligger de højeste pas i Europa

Og hvis du har set Tour de France i fjernsynet - så vil du også nikke genkendende til passene:
Galibier - Col de Madeleine - Col de L'Iseran - Alpe d'Huez

Og det er jo sjovt at se rytterne kæmpe på "den store klinge"
Men jeg lover dig - det er endnu sjovere selv at tage turene

 

 

Og her skinner solen (næsten) altid
Briancon praler ligefrem med at være den solrigeste by i Alperne
Og så ligger den skønt lige i smørhullet af de HELT store bjerge i ca. 1.300 meters højde

 

 

De er skøre de franskmænd

Selfølgelig skal man have det højeste asfalterede bjergpas i Europa - så det har de
At det så "kun" er en lille sløjfe på "Col de Restefond" - det betyder mindre
Men her er det så - Col de Bonette - med en højde på 2.802 meter

Og når man så er der - skal man huske at gå de sidste meter op til toppen
Der er den mest fantastiske udsigt

 

 

Ud over de rigtig kendte bjergpas er der mange andre - som er SÅ gode

Personlig er jeg meget betaget af Col de Vars og Col de Izoard
Begge passene har de skønneste snoede veje hvor cyklen ikke er lodret på noget tidspunkt

Og så skal vi da også lige forbi Frankrigs "Grand Canyon" - nemlig Canyon du Verdon

TDF-Turen er motorcykelkørsel HELT til tops

 

Når man er over 2.600 meter - så kan det godt være, at cyklen hoster lidt

Og det kommer vi på TDF-turen - det er noget af det der adskiller denne tur fra Dolomitterne og Livigno

* I Dolomitterne er det ikke så lange op- og nedkørsler (10 km) - og heller ikke så højt

* I livigno er det lange op- og nedkørsler (20 km) - og vi er tit højt oppe

* TDF-turen ligner Livigno meget - bortset fra, at her er vi højt oppe - mange gange
   Så lange op- og nedkørsler (20-30 km) - og meget højt op (5 gange over 2.600 meter)

 

 

Byen Briancón ligger "nede" i ca. 1.300 meters højde

I Tour de France sammenhæng har den været start-by 22 gange - og også mål-by 22 gange
Og så har vi ikke talt 2022 med - her er den jo også start-by (14. juli)

Men ellers er det en meget smuk by - specielt den gamle bydel (Cité Vauban)
Det er Europas næsthøjst beliggende købstad (Frankrigs højeste)

 

 

Og på hovedgaden i Briancon ligger vores hotel

Udover nogle gode værelser og stor morgenbuffet - så ligger det lige op ad "Cité Vauban"
Det er Briancons gamle bydel - der ligger inden for de gamle bymure - hårdt befæstet

I de små krogede brostensbelagte gågader ligger der et utal af gode resturanter - det rigtige "La Cuisine"

Og så er det jo herligt at sidde her på terrassen med en lille en - efter en tur på toppen

Nyd det - mens du kan det

 

 

Vi kommer lige op over "et par" bjergpas : (nogle flere gange)

01 Col de Bonette
(Europas højeste asfalterede bjergpas )
2.802 m
02 Col de L'Iseran 2.770 m
03 Col Agnel
(Europas højeste internationale bjergpas )
2.744 m
04 Col de Restefond 2.680 m
05 Col du Galibier 2.645 m
06 Col du Granon 2.413 m
07 Col d'Izoard 2.361 m
07A (Col de la Cayolle) 2.326 m
08 Col d'Allos 2.250 m
09 Col de Vars 2.108 m
10 Mont Cenis 2.083 m
11 Croix de Fer 2.067 m
12 Col du Lautaret 2.058 m
13 Sestriere 2.035 m
14 Col de Madeleine 2.000 m
15 Alpe d'Huez (ikke noget bjergpas ) 1.850 m
16 Col de MontGenevre 1.860 m
17 Col de L'Echelle 1.762 m
18 Col de la Couillole (ved den røde kløft) 1.678 m
19 Col du Telegraphe 1.566 m

Laveste punkt på turen: 275 meter (vinområdet i Italien)
I alt 5 bjergpas over 2.600 meter - og i alt 14 bjergpas over 2.000 meter

Dangerousroads - the world's most spectacular roads - Frankrig
Stigningsprocenter på bjergpas

 

Hastighedsgrænser
Land By Landevej Motorvej
Danmark Speed 50 Speed 80 Speed 130
Tyskland Speed 50 Speed 100 Speed 130 blueAnbefalet
hastighed
Østrig Speed 50 Speed 100 Speed 130
Schweiz Speed 50 Speed 80 Speed 120
Frankrig Speed 50 Speed 90Regn: 80 km/
Tæt tåge: 50 km/t
Speed 130Regn: 100 km/t
Tæt tåge: 50 km/t
Italien Speed 50 Speed 90 Speed 130

Ingen tvivl om, at Briancon og de franske Alper giver os Motorcykelkørsel - helt i top

Tour de France - en oplevelse rigere