Her i de franske Alper - på grænsen mellem Frankrig og Italien ligger de højeste pas i Europa
Og hvis du har set Tour de France i fjernsynet - så vil du også nikke
genkendende til passene:
Galibier - Col de Madeleine - Col de L'Iseran - Alpe d'Huez
Og det er jo sjovt at se rytterne kæmpe på "den store klinge"
Men jeg lover dig - det er endnu sjovere selv at tage turene
Og
her skinner solen (næsten) altid
Briancon praler ligefrem med at være den solrigeste by i Alperne
Og så ligger den skønt lige i smørhullet af de HELT store bjerge i
ca. 1.300 meters
højde
Selfølgelig skal man have det højeste asfalterede bjergpas i Europa - så det
har de
At det så "kun" er en lille sløjfe på "Col de Restefond" - det betyder mindre
Men her er det så - Col de Bonette - med en højde på
2.802 meter
Og når man så er der - skal man huske at gå de sidste meter op til toppen
Der er den mest fantastiske udsigt
Ud over de rigtig kendte bjergpas er der mange andre - som er SÅ gode
Personlig er jeg meget betaget af Col de Vars og Col de Izoard
Begge passene har de skønneste snoede veje hvor cyklen ikke er lodret på noget
tidspunkt
Og så skal vi da også lige forbi Frankrigs "Grand Canyon" - nemlig Canyon du Verdon
TDF-Turen er motorcykelkørsel HELT til tops
Når man er over 2.600 meter - så kan det godt være, at cyklen hoster lidt
Og det kommer vi på TDF-turen - det er noget af det der adskiller denne tur fra Dolomitterne og Livigno
* I Dolomitterne er det ikke så lange op- og nedkørsler (10 km) - og heller ikke så højt
* I livigno er det lange op- og nedkørsler (20 km) - og vi er tit højt oppe
* TDF-turen ligner Livigno
meget - bortset fra, at her er vi højt oppe -
mange gange
Så lange op- og nedkørsler (20-30 km) - og meget højt op (5 gange
over 2.600 meter)
Byen Briancón ligger "nede" i ca. 1.300 meters højde
I Tour de France sammenhæng har den været
start-by 22 gange - og også
mål-by 22 gange
Og så har vi ikke talt 2022 med - her er den jo
også start-by (14. juli)
Men ellers er det en meget smuk by
- specielt den gamle bydel (Cité Vauban)
Det er Europas næsthøjst beliggende købstad (Frankrigs højeste)
Og på hovedgaden i Briancon ligger vores hotel
Udover nogle gode værelser og stor morgenbuffet - så ligger det lige op ad
"Cité Vauban"
Det er Briancons gamle bydel - der ligger inden for de gamle bymure -
hårdt befæstet
I de små krogede brostensbelagte gågader ligger der et utal af gode resturanter - det rigtige "La Cuisine"
Og så er det jo herligt at sidde her på terrassen med en lille en - efter en tur på toppen
Nyd det - mens du kan det
Vi kommer lige op over "et par" bjergpas : (nogle flere gange)
01 |
Col de Bonette (Europas højeste asfalterede bjergpas ) |
2.802 m |
02 | Col de L'Iseran | 2.770 m |
03 | Col Agnel (Europas højeste internationale bjergpas ) |
2.744 m |
04 | Col de Restefond | 2.680 m |
05 | Col du Galibier | 2.645 m |
06 | Col du Granon | 2.413 m |
07 | Col d'Izoard | 2.361 m |
07A | (Col de la Cayolle) | 2.326 m |
08 | Col d'Allos | 2.250 m |
09 | Col de Vars | 2.108 m |
10 | Mont Cenis | 2.083 m |
11 | Croix de Fer | 2.067 m |
12 | Col du Lautaret | 2.058 m |
13 | Sestriere | 2.035 m |
14 | Col de Madeleine | 2.000 m |
15 | Alpe d'Huez (ikke noget bjergpas ) | 1.850 m |
16 | Col de MontGenevre | 1.860 m |
17 | Col de L'Echelle | 1.762 m |
18 | Col de la Couillole (ved den røde kløft) | 1.678 m |
19 | Col du Telegraphe | 1.566 m |
Laveste punkt på turen: 275
meter (vinområdet i Italien)
I alt 5 bjergpas over 2.600 meter - og i alt 14 bjergpas over 2.000 meter
Dangerousroads - the world's most spectacular roads - Frankrig
Stigningsprocenter på bjergpas
Hastighedsgrænser | |||
Land | By | Landevej | Motorvej |
Danmark | |||
Tyskland |
Anbefalet hastighed |
||
Østrig | |||
Schweiz | |||
Frankrig |
Regn:
80 km/ Tæt tåge: 50 km/t |
Regn:
100 km/t Tæt tåge: 50 km/t |
|
Italien |
Ingen tvivl om, at Briancon og de franske Alper giver os Motorcykelkørsel - helt i top
Tour de France - en oplevelse rigere