Tour de France - 2022 - Billeder

På denne side kan du se og læse om vores "Tour de France" tur i september 2022

 

Søndag. den 4. september - Galibier - Croix de Fer

Vejrudsigten for vores tur i de franske Alper - havde været lidt blakket
Men da vi vågnede den første morgen - så stod den på Kaiserwetter
Og lad mig røbe det med det samme - det gjorde det hver eneste dag vi var der

Og kan du få et bedre bevis end disse billeder - toppen af Col du Galibier - 2.642 m
Og snakken gik lystigt - på højt plan
Og på de næste billeder kan du nyde udsigten til begge sider

 

 

 

 

 

 

 

Nedkørslen fra Galibier er både lang og lækker - så nu trænger vi

Og hvad er bedre end en kop varm chokolade på Col de Telegraphe
Endda i gode venners lag

Foran os ventede en skrap nedkørsel - lidt landevej - og så en skrap opkørsel

 

 

 

Og den skrappe opkørsel består af 44 hårnålesving på bare 10 km

Når du klikker på det første billede får du en lille film af hvordan det er at køre
Mange steder når du slet ikke at skifte gear før den næste hårnål er der

Så er det godt at have lidt vådt i topboksen - inden turen gå videre

 

 

 

Næste stop - Croix de Fer - 2.067 m

Og se lige den udsigt vi havde da vi nød vores frokost på toppen

Hvad du også kan ane er, at der lys på Julles KTM - endnu

 

 

 

Det var der så ikke da vi havde spist - surt show

Ikke kun for Julle - men absolut også for de gode venner der gav den et PUF
Lad mig sige det med det samme - det hjælper ikke på en cykel med elektronisk indsprøjtning

Men tak for alligevel
Tilbage var kun at tage fat i "Rødt kort" - og bestille vejhjælp

 

 

Så efter et stykke tid sagde "vennerne" pænt farvel

Vi skulle godt nok have gjort det noget før - det var jo bare at sidde og vente
Godt at I kom af sted - så fik I jo også prøvet turen til Alpe d'Huez

 

 

 

1½ time senere kom min min redningsbil og redningskvinde

Det tog ca 5 sek. at få gang i cyklen
Ak ja - de næste dage havde vi Pers starthjælper med i topboksen

Så nu var det bare at trille ned ad Croix de Fer - og sætte kursen mod Briancón

 

 

 

Hjemturen gik fint - jeg kunne endda stoppe og tanke - OG - starte igen

Hjemme på Edelweiss tog Hanse vel imod mig - men undrede sig jo over hvor de andre var henne

Det varede dog ikke længe - og så var det tid til en velfortjent øl på terrassen

 

 

 

Og her har vi så hele banden (undtaget Hanse der har taget billedet (han er lige ovenfor ))

 

 

 

 

 

Mandag, den 5. september - Bonette

Hver morgen - når vi skulle afsted - skulle vi lige ud fra Edelweiss
Og det er ikke altid nemt - i myldretrafikken - men det går

I dag starter vi med at køre op ad Col de Izoard 2.361 m - vores "Lokale" pas

Når du trykker på billederne får du lige en lille film - hvor skønt det er at køre her

 

 

Næsten på toppen af Izoard ligger "La Casse Deserte" - stenørkenen

Et fantastisk område med nogle skønne kalk/sandstens klipper
Og det skal selvfølgelig lige foreviges

 

 

 

 

Efter nedkørslen fra Izoard - kommer vi til et stykke landevej

Men sikken et - vi kører på en klippehylde - med kløften ned til højre

(Sådan en landevej har vi ikke i Dannevang )

 

 

 

Col de Vars - 2.108 m - i strålende sol - det kræver jo en formiddagsting

Det er her den gamle mand og dame står for serveringen
Og selv om det foregik meget stille og roligt - så var der ikke noget i vejen med kvaliteten

Ægte chokolade - med varm mælk til at tynde med - og kage - i stride strømme

 

 

Kørslen på Col de Vars er super - selvfølgelig er der nogle hårnålesving - men ellers så swinger det - hele tiden

På denne lille film kan du også se, at vores "vi ses på Toppen - eller i bunden" virker

 

 

 

 

MEN - Hvis du kun "gider" køre op på et bjergpas i de franske Alper - så skal du vælge Col de Bonette

23 km hvor det bare swinger - hele tiden - kun afbrudte af et passende antal hårnålesving

 

 

 

 

Col de Bonette - 2.802 m - Europas højeste asfalterede bjergpas

Skal man foreviges sammen med "stenen" - YES

Og nogle tog jo turen op til toppen

 

 

 


"Kompasset" viser jo at man har et 360 graders vue over de franske Alper

 

 

 

 

 

 

 

 

Tirsdag, den 6. september - L'iseran - Madeleine

I dag skal vi på vores "Kongeetape" - der skal virkelig tilbagelægges nogle højdemeter

Men lad os lægge ud med vores lokale pas mod øst - Montgenevre på bare 1.818 højdemeter
Men jo en super måde at varme dækkene op

Efter Montgenevre stod den på en lang landevej til Susa, hvor opstigningen til Mont Cenis starter

 

 

Og hvilken opkørsel - 3 gange tror man at man er på toppen - men det er først 3. gang

Nederste halvdel er simpelt "højhastighedsswing" - og så kommer der en strækning med hårnålesving
Og det er en superflot strækning - og den kan du se ved at klikke på billedet

 

 

 

 

Col de Cenis - 2.090 m - Vores formiddagssted - med udsigt til sø og kirke

Da vi havde nydt vores chokolade - kiggede vi på vejret
Her var der optræk til noget vi ikke lige brød os om - regn

Så vi besluttede os at køre nordpå - hvor solen skinnede

 

 

 

Og målet var Col de L'Iseran - 2.770 m

Jamen det kræver lige en lidt længere film - så du må leve med at den er 5 min. lang
Og det er de sidste 5 min. op til toppen

Husk at fortælle at det er koldt på toppen (vi vil ikke have alt det rend

 

 

 

Og her er den så - Col de L'Iseran

Desværre var butikken lukket - så ikke noget klistermærke

Men vi fik kikket på udsigterne til begge sider
Den halvt nedgravede kirke - og på helikopteren der arbejdede

 

 

 

Apropos udsigter - så lavede vi et lille fotostop på vejen ned mod Val D'Isere
Og cyklerne tager sig jo meget godt ud her ude i naturen (det billige skidt )

Og det var jo i Val D'Isere at vi spiste vores frokost

Men det har jeg ikke lige nogen billeder af

 

 

Vores eftermiddagsting indtog vi på Col de Madeleine - 2.000 m

Og det er jo her fra Madeleine at man kan se Mont Blanc (70 km væk)

 

 

 

 

Julles KTM lavede for alvor ballade på vejen op ad Madeleine - så jeg ankom noget senere end I andre
Men efter en danskvand -var det tid til at finde en tankstation (det havde Julle jo ikke fundet på det lange landevejsstykke)

Så derfor var der en stille og rolig afgang fra Col de Madeleine - 2.000 m
Jeg skulle lige have GPS'en sat til den nærmeste Tank

Men vel nede (uden problemer) fandt vi den

 

 

Men - nu vokser træerne jo ikke ind i himlen
Og ganske kort oppe ad Galibier ville hverken Julle eller hans motorcykel mere
Tusind tak til Torben for hans følgeskab hele vejen hjem - det var godt nok hårdt

På den anden film/billede kan du se hvordan det var i Frejus-Tunnelen - Spændende
Men - alt lykkes i en gasovn - vi landede (lidt sent) på Edelweiss

 

 

Har du  lagt mærke til hvor mange undskyldninger Julle har for at han ikke kører så hurtigt
Først var det fordi cyklen ikke kunne - og så var det fordi han skulle finde en tankstation

 

 

 

Onsdag, den 7. september - Briancon

Efter en lang dag i går - besluttede vi os for en kort tur - nemlig Briancon og omegn

Og her - her vandt Vingegaard den Gule trøje i Tour de France

Vi er på toppen af Col du Granon i 2.413 meters højde

Jeg har desværre ikke en video fra selve turen op og ned (det kan være at Per eller Hanse har det

 

 

Du skal ikke lige snydes for et par film

Den første er hvordan Per oplevede (noget af) turen op

Den anden er hvordan vi alle nyder udsigterne på vejen ned

 

 

 

Næste stop er på toppen af Col de L'Echelle - 1.762 m

Det var her vi holdt for en filmoptagelse (måske har du et billede)

Super nedkørsel - og så var vi jo i Italien

 

 

 

Vi gjorde også et stop ved Ponte Tibetano (gangbroen) - men det har jeg heller ikke noget billede af

 

Men du skal ikke snyde for en lille film ned ad Montgenevre

Måske kan du høre, at min motor sætter ud flere gange - den havde det ikke godt

 

 

 

 

Jamen vi fandt jo ikke noget formiddagssted - men frokost - det fik vi

En super frokost endda - og en herlig vært - der var lidt paf over at få så mange gæster
Så paf, at vi ikke skulle betale for kaffen

Ja-ja - vi var ikke på toppen af Izoard - bare lidt oppe
Bagefter var der flere der tog en ekstra tur - super - jeg trillede bare ned til Hotellet

 

 

Jeg havde fat i "Rødt kort" - men de kunne ikke lige gøre noget nu og her - så gode råd var dyre for de næste dage (KTM'en havde det ikke godt )
Men så kom Per og Torben med en idé - Vi kunne jo prøve at afmontere min PowerCommandor

Og da jeg spurgte hvor lang tid det ville tage - og hvornår - så var svaret 1½ time - og at vi kunne gøre det NU

Og som sagt så gjort - de gik igang med at splitte cyklen helt ad

.

.

.

.

.

Og hvad kunne jeg så hjælpe med - ikke det der ligner - Ahh - øl og pizza kunne jeg da klare

Jeg skal da også lige huske at sige, at de også samlede den igen

Og at den klarede en testtur i buldermørke

(der er i øvrigt rigtig godt lys på KTM'en)

Stor tak til både Per og Torben - for dagen efter viste det sig at det havde hjulpet  

.

Jeg må indrømme at det havde fyldt meget de sidste par dage - tak for jeres tålmodighed med mig

.

 

 

Torsdag, den 8. september - Canyon Verdon

I dag står den på over 450 km - og det er altså meget

Som lovet stod 1. del på landevej og motorvej

Så det får I ikke lige noget film af - vi nøjes med et enkelt billede

.

.

.

Men efter regn kommer sol - og efter motorvej kommer lækre MC-veje

Både igennem "Lavendel-land" - og små krogede veje i det syd-franske
Vi tankede også lige (det var her der var gamle biler og motorcykler bag tanken )

Klik på det første billede - og du ser hvordan vi ankom til Canyon du Verdon

.

.

Jamen det er næsten umuligt at få den samme oplevelse på et billede - som når man selv ser det

Og vi oplevede den - endda med gribbene svævende over og under os

Efter rundturen fik vi vores frokost i byen "La Palud-sur-Verdon"
(det har jeg heller ikke nogen billeder af )

.

.

 .

Da vi fortsatte - kom vi også ned at køre i selve Canyonen

Og det skal da lige have en lille film af

.

.

.

På vejen mod Col d'Allos kom vi også lige forbi dæmningen ved "Lac de Castellon"

Og ja vi kørte skam også over dæmningen

(Lidt efter drejede Julle til højre, hvor vi jo skulle have drejet til venstre - så en lille "vende-vende" )

 .

.

.

Men det lykkedes os at komme på toppen af Col d'Allos - 2.250 m

Men det lykkedes ikke os alle sammen at få en kop chokolade på toppen
Mogens og Heine røg lige forbi - og som du kan se var Torben også tæt på

Men det lykkedes - og læs lige hvad der står på skiltet
16 km swing venter forude

.

.

Og de 16 km er ikke på verdens bredeste vej

Bare rolig - vi nøjes med små 2 min.

.

Og ja - det var en lang dag - men sikken en - alle pengene værd - i morgen vil de 250 km føles som en "formiddagstur"  

.

 

Fredag, den 9. september - Agnel

Jeg snakkede jo flere gange med vores vært Grégoire på hotellet (det er ikke ham på billedet)
Og han fortalte at det havde været en sløj vinter - men en rigtig god sommer (masser af gæster )

Og det kunne man godt fornemme denne fredag morgen
Jeg talte 21 cykler - så det var jo rigtig godt for ham

Men det var selvfølgelig vores cykler der overstålede alle andre

.

.

Vi startede vores tur med at køre op over Montgenevre

Og når det var veloverstået - så startede turen op til Sestriere - 2.035 m
Det er nok den strækning med de skønneste udsigter (se filmen via det første billede)

Og Setriere var jo der hvor der var vinter-OL i 2006
Det bærer byen så også præg af

.

.

Nedkørslen fra Sestriere er en meget lang nedkørsel - hele 55 km
Fin snoet landevej igennem små landsbyer
Og i den ene af dem var der endda to hårnålesving - På brosten

Da vi nåede helt ned til Pinerole lykkedes det os at blive splittet op i tre grupper
Men efter lidt telefonkontakt aftalte vi, at vi mødes på torvet i Bagnolo

.

.

Det lykkedes - alle fandt frem til torvet i Bagnolo - endda med begravelse i kirken

Hvorfor sidder vi alle sammen i skyggen - og nyder den bedste chokolade på hele turen
Jamen det er da fordi der kun er 30 grader i skyggen

Det er ikke nemt at vende sig til temperaturen her i 300 meters højde - det var HOT

.

.

Så op på cyklerne og få lidt luft under vingerne - målet er Po-floden

Vi "plantede" cyklerne i æbleplantagen og gik ned til Po-floden
Og på det første billede kan du se, at der intet vand er i floden
Vi går faktisk midt i flodløbet

To betjente fortalte os at de aldrig før havde oplevet det

.

.

Så nu var det på tide at sætte kursen OPAD

Jamen - ingen tur uden en gedesti - det er jo her det er rigtig sjovt at køre
Så vi startede opkørslen til Col Agnel på fornemmeste vis

Vi skal dog snart have noget frokost 

.

.

Hvor smager frokosten aller bedst?
Jamen det gør den da i byen Chianale

Denne "stenby" er altså en lille perle

Alle huse er bygget af "de forhåndeværende materialer"
Se bare vores restaurant på det sidste billede

.

.

.

.

.

.

.

.

At vi så kom til at spise nede i kælderen gjorde det blot endnu hyggeligere

Og hvad kunne vi så vælge - jamen se lige her
Rå gris i forskellige forklædninger

Jeg vil jo vove at påstå at det smagte super
Det var dog ikke alle der delte min opfattelse

.

.

Chianale ligger jo ca. 1.000 højdemeter under toppen af Col Agnel - 2.744 m

Så vi havde jo lige en herlig opkørsel foran os - og den nød jeg i fulde drag

Se lige nogle udsigter der er her på den italienske side
Og når du så er i næsten 3.000 m - og det blæser - så er det ikke lige 30 grader længere
Foran os lå en lang nedkørsel og en tur op til Col Izoard hvor vi slutter turen

.

.

Dorthe har taget dette herlige billede, hvor vi får vores eftermiddagsting på netop Izoard

At det så også er Pers fødselsdag gør det jo ikke ringere

.

Men skal vi ikke lige lade dette billede stå et øjeblik - som en super afslutning på vores Tour de France tur

.

.

Tak for jeres altid positive væremåde - det er jo det der gør at det er værd at tage på motorcykeltur

 

 

En oplevelse rigere

Julle