På denne side har jeg samlet lidt gode FIF til, hvordan man kommer godt
igennem et sving på motorcykel
![]()
Jeg
skriver jo ovenfor at det er gode FIF - altså ikke nogen regler.
Alligevel - så er her den første (og eneste
) regel, når man
kører i sving:
Den bedste (læs sikreste) måde at komme igennem et sving på, er at holde den
samme hastighed - HELE vejen.
Så derfor - sæt hastigheden ned (eller op) - find det gear der passer til
hastigheden - INDEN du kører
rundt i svinget.
Det sikreste er, at du ikke skal bremse, speede op eller skifte gear på vejen
rundt i svinget.
Dog - speed op på vejen ud af svinget
![]()
Og så behøver jeg egentlig ikke give nogle FIF - for hvis du tilpasser
hastigheden inden du starter med at svinge,
så er du også sikker på at komme sikkert igennem hvert eneste sving på din vej
![]()
Når
du møder nogle "bløde" sving på din vej - så skal du ikke dreje på styret
Den bedste måde at styre cyklen på, er at styre med knæene
![]()
Pres knæene ind mod tanken og styr med knæene - så har du styr på cyklen.
Hvis du er ved at svinge til venstre og svinget bliver skarpere - så
tryk lidt på venstre håndtag (kontrastyring)
På den måde kører cyklen let og ubesværet rundt i svinget / kurven.
En
forudsætning for at tilpasse hastigheden - er:
Der er ingen grund til at se hvor man kører - det kan du alligevel ikke nå at
reagere på ![]()
Men du kan nå at tilpasse hastigheden, når du kigger på det, der kommer længere
fremme.
Alt hvad der er indenfor 10 meter - er for sent
![]()
Men det der er 50+ meter fremme - det kan du nå at reagere på.
Når
du kører rundt i svinget - så:
Dette fif hænger lidt sammen med det foregående fif.
Min cykel på billedet er jo egentlig på vej ud til højre.
Men da jeg skal til venstre - så kigger jeg langt til venstre - fx på den anden
MC ![]()
På den måde vil du også opdage om der evt. kommer en modkørende.
Du
skal hverken følge vejkanten - eller midterlinjen - men
Du kan forstørre dette billede - og se hvordan ideallinjen er i kurverne.
Og du kan også se hvordan du IKKE skal gøre (den punkterede linje)
Du kan selvfølgelig også læse om det (hvis du kan tysk
)
Læg mærke til at DIT toppunkt ligger EFTER kurvens toppunkt
.
.
I
forlængelse af ideallinjen - så husk lige:
Når man ser sådan en racerkører - så holder han sig jo på den rigtige side
Med dækkene på cyklen - i hvert fald
![]()
Og på en racerbane går det jo også fint at have hovedet inde over stregen
Men når du kører på en almindelig vej - så får du altså ondt i hovedet, hvis der
kommer en modkørende
![]()
.
.
Hvis
du skal lave et hurtigt retningsskift - så er løsningen
Hvis du skal hurtigt til venstre - så pres hårdt med venstre hånd på styret
Hvis du skal hurtigt til højre - så pres hårdt med højre hånd på styret
Det vil bevirke at du hurtigt vil begynde dit sving
Er
vejen overskuelig? - Ellers
Hvis du ikke lige kan se hvor skarpt det kommende sving er,
så sæt lige hastigheden lidt længere ned - så du ikke bliver overrasket
Sådan
tackler du et hårnålesving
![]()
Tekniken er egentlig meget simpel:
- Hold knæene tæt til tanken
- Kik på den kegle du kører rundt om
- Reguler hastigheden med gashåndtag og kobling
Den sidste øvelse er super som forberedelse til dine turer i bjergene
(Husk at øve dig i at køre både højre og venstre om (man er altid bedst den ene
vej
))
Som nævnt ovenfor - din hastighed i svinget
er vigtig - for der er jo mange ting at holde øje med
![]()
Lige et godt råd: Sæt ALTID cyklen i 1. gear når du
parkerer - ALTID ![]()
Og et godt råd mere: Brems ALDRIG med forbremsen når
du kører i grus ![]()
.
