Søndag,
den 2. juni var vi tre friske fyre
der sadlede op i Harzen - og målet var Livigno
![]()
Og vi slap først motorvejen da vi nåede den østrigske grænse
Men så var det altså også slut med mootorvej -
Alperne stod for tur
![]()
Og havde vi fortjent en forfriskning her på turen op fra Landeck -
YES
Nu stod den på "Kurvenkratzer"
resten af vejen ![]()
Et
lille "strækkeben" pitstop
blev det til i Schweiz - men så manglede vi heller ikke mere end 40 km
![]()
Vi kom fra jo fra nord - og skulle så bare ind i Italien / Livigno via
tunnelen mellem Schweiz og
Livigno
"Tunnel Munt la Schera" er en
3,5 km lang ensporet tunnel
![]()
Og den er jo herlig at køre igennem (bortset fra de 12 Euro) -
her lyder cyklen ekstra godt
![]()
I livigno var Per og Torben allerede - så en herlig middag blev
starten på vores ophold i
Livigno ![]()
Nu må det være på sin plads at tage
vejrudsigten - og den stod på tørvejr hele ugen (næsten
)
Værre var det med hvor mange bjergpas der var åbne.
Flere af de store bjergpas var lukket
(Stelvio - Umbrail - og Gavia) - og endelig Forcola (det sydlige pas i Livigno)
Så derfor var næsten alle vores planlagte ture blevet ramponeret - så vi
startede med Plan-B
![]()
Igennem
tunnelen (husk at betale 12 Euro) - og så ellers op til
Ofenpass i 2.149 meters højde
![]()
Opkørslen er ikke særlig svær - og ikke særlig lang - men det gør ikke
Chokoladen ringere
Altså - når man er i Alperne - så er det selvfølgelig
kørslen der er i højsædet
Men at sidde på en alpetop i stålende solskin med gode venner og en kop
chokolade er ikke så ringe endda
![]()
Så ikke noget at sige til at cyklerne måtte passe sig selv
![]()
.
.
Hvorfor
i al verden holder vi lige her - KØR for
f.....
![]()
Jamen efter en herlig nedkørsel fra Ofenpass - prøvede vi lige hvor langt vi
kunne komme op ad Umbrail
18 hårnålesving - en masse sving - men så gik den ikke længere
Vi var lige nået op til skovgrænsen (1.870 meter) - så var der dømt
tvungen U-vending
![]()
.
.
"Lawinengefahr"
Jamen vi vidste jo godt, at Umbrail-passet var lukket - men efter 600
højdemeter og en masse swing tager man gerne en U-vending
![]()
.
.
.

Og
hvad fik vi ellers ud af at holde her
Jamen jeg fik da billedet,
som fremover vil danne baggrunden på min PC
![]()
Og så var der også lige tid til en slapper
![]()
Det er jo rart at frisk og udhvilet - når man ved, at man skal
18 herlige hårnålesving ned igen
Så det gjorde vi - med et stort smil
![]()
.
.
Frokosten
indtog vi her på Passo di Resia
i 1.504 meters højde
![]()
Det er jo så her, at det eneste der er tilbage af den oversvømmede by er kirketårnet
Målet med vores rundtur i dag var Samnaun
(det schweiziske toldfri område)
Og jeg skal da love for at vi fik
motorcykelkørsel i verdensklasse
![]()
.
.
.
Der
er 2 veje op til Samnaun - en
som også en bus kan klare - og en som den ikke
kan ![]()
Se lige denne veje - fyldt med hårnålesving - snævne sving - lækre bløde
sving
tunneler - sving i tunneler -
jamen den har simpelthen alt det, som gør det
sjovt at køre motorcykel
![]()
Du starter i 1.000 meters højde - og ender i 1.844 meters højde
![]()
.
.
.

Her
smager en Radler rigtig godt
![]()
Og Samnaun er jo toldfrit område - så en pakke cigaretter koster "kun"
4,10 Euro
Men livigno koster den altså kun
3,00 Euro (forskellen på schweizisk og Livigno'sk toldfri
)
Vi tog det stille og roligt ned (den der vej hvor bussen også kan køre
)
.
.
.
Da
vi kom tilbage til Livigno (husk at betale 12 Euro - igen) var der
en lille lavine
Og der var stadig lidt som løb ud i søen
![]()
Lagde du i øvrigt mærke til vejret på billederne -
rigtigt MC-vejr
![]()
I
dag skulle vi ikke igennem
tunnelen - med derimod op Passo Foscagno
(2.291 m) ![]()
Og så ellers hen til Bormio
- og direkte sydpå (igennem en meget lang tunnel (gratis))
Her nåede vi så bunden af af opstigning til
Passo del Mortirolo (1.852 m)
Nok ikke verdens højeste
bjergpas - men nok det skrappeste
![]()
Det mener rytterne fra Giroen
- og det er vitterlig gedestier
i bunden
Vejret
var sådan lidt lumsk - men det
holdt tørt - endnu
Efter toppen fortsatte vi en anelse ned hvor vi indtog vores
formiddagsting
![]()
Og så startede vi
nedkørslen - og det gjorde
regnen så også
![]()
Så derfor foregik det i sneglefart - jeg er altså en
kylling, når man kombinerer
hårnåle og våde veje
Heldigvis stoppede det lige så hurtigt som det startede - så turen til
Tirano var helt fin
![]()

I
Tirano entrede vi "Santuario della Madonna di
Tirano"
![]()
Og hvis du vil se en flot kirke - så er det her det sner
Den er simpelthen imponerende
Selv folk der ikke er til kirker vil opleve et "WAUW"
![]()
Det gjorde vi så også - og fik en sandwich på torvet
![]()
Næste
punkt på rundturen var "Torre di Fraele" - og her er opkørslen "Tricky"
![]()
Specielt når man både skal stejlt op
- dreje hårdt - og passe på
medkørende
Så et lille uheld kunne næsten ikke undgås
Heldigvis ingen skrammer -
andet end på cyklen
Og så var vi ellers klar til at indtage "Torre
di Frraele" (de to tårne) i 1.950 meters højde
![]()

Tilbage
i middelalderen var det et pas imellem Schweiz og Italien
Her kunne man kontrollere hvem
der passerede - og selvfølgelig også opkræve lidt told
![]()
Og se lige den opkørsel - 18 hårnålesving
Og du er lige kommet ud af det ene, når det næste står for tur
![]()

Og
når vi nu snakker opkørsel - så skal vi jo ned
samme vej
![]()
Der var i øvrigt 3 bjergbestigere
der tog den lodret op
Så holder jeg mig altså hellere til hårnålene
![]()
Og
så er der jo nogle fantastiske udsigter
heroppe
Se bare de to KTM'er - de
pynter jo alle steder
![]()
Turen hjem gik jo "bare" over Passo
Foscagno
![]()
Forcola
passet i Livigno var stadig lukket - så vi måtte (igen) ud igennem
tunnelen
![]()
Det gav lidt ekstra landevejskørsel - men
så stod den ellers på
bjergkørsel
Lige efter Sct. Moritz kørte vi op ad
Juliapasset (1.815 m)
![]()
Ikke en særlig lang opkørsel - men til gengæld et
super ophold
Ahh - en lille flaske juice
kostede 4,- Euro ![]()
Og
hvis opkørslen er kort - så er nedkørslen
herlig lang - med masser af Swing
![]()
Vi ender 1.000 meter længere nede i byen
Tiefencastel
Og ikke langt herfra ligger Landwasser
viadukten hvor toget kører henover
Og for enden af broen kører det direkte ind i bjerget
![]()
På den anden side af tunnelen ligger Filisur hvor vi indtog vores frokost
Flüelapasset
(2.383 m) var netop blevet åbnet med super op- og nedkørsel
![]()
Inden da havde vi en herlig landevej mellem Tiefencastel og Davos
Tilbage var der så bare tunnelen ind i Livigno
Radleren på hotel
Valtellina smagte ekstra godt
![]()
Og så var det sidste aften i
selskab med Per og Torben
Stelvio
er åbnet fra Bormio og til toppen - men kun
om formiddagen
![]()
Så det var bare med at komme af sted
Og kunne man komme længere end til toppen - NO
![]()
Men det betyder ikke noget - vestsiden af
Stelvio er super MC-vej
Og vi fik "billedet" (og
klistermærket) på toppen (2.760 m)
![]()

Der
er ikke noget at sige til at det tager tid at
rydde sne på toppen
Flere kilometer før toppen kører man i "en
tunnel"
![]()
Og så skal man jo også tage højde for lavinefare (nu hvor sneen smelter)
Flot er det
![]()

Specielt
på toppen var der gang i snerydning
![]()
Og det er ikke bare den der lastbil vi kender hjemmefra
Her er det meget store specialmaskiner
Men vi var jo heldige - vi fik både op- og nedkørsel denne formiddag
Og så indtog vi en let pizza
på "hjørnet" i Bormio
![]()
Gaviapasset
(2.652 m) var lukket - men derfor kan man jo godt
prøve
![]()
Og lige som på Umbrail så nåede vi da op til
trægrænsen (ca. 2.000 m)
Så var der bom for vejen - så endnu et billede af en "vende-vende"
![]()
Hjemturen gik (ligesom udturen) op over
Foscagnnopasset (2.291 m)
Så 3½ pas - ikke så ringe
endda ![]()
YES
- Forcolapasset (2.315 m) blev
åbnet - og så kunne vi også komme til Bernina
passet (2.330 m) ![]()
Og her er vi så i Berninabjergene med
Diavolezza gletsjeren i baggrunden
Berninabjergene er jo "rigtige bjerge" - med toppe på
over 4.000 m
![]()
Jamen
resten af turen var jo noget vi kendte - og
dog - vi kørte turen den anden
vej rundt
![]()
Og så ser man helt andre scenarier - og vejene er helt anderledes
Det her så jeg jo kun fordi jeg var på vej op ad
Fluela passet fra sydsiden
![]()

Toppen
af Flüelapasset (2.383 m)
![]()
Og kunne man se at det lige var åbnet - ja-da - både på sneen i siden
men også på de mange motorcykler (som bare har
holdt nedenfor og ventet
)
Vi måtte dog undvære chokoladen - restauranten var ikke klar endnu
![]()
Den
(chokoladen) fik vi til gengæld i Davos
![]()
Og er Johannes kommet i godt selskab
- og nyder han det - YES
![]()

Da
vi startede opkørslen til Juliapasset
(1.815 m) tog vi gedestierne
![]()
Og det er en herlig vej - og med nogle herlige udsigter ned over dalen
Det var vi naturligvis nødt til at nyde
![]()
Om
aftenen (vores sidste på Valtellina) var der dømt
råhygge
![]()
Johannes og Hanse hyggede med "en lille
is" - jeg måtte nøjes med en
Irish Coffee ![]()
Alt andet lige - Valtellina
er et rigtig godt hotel
Gode værelser - lækker mad - og plads til at hygge (med super betjening)
![]()

Jeg
skulle altså lige have et billede fra vores altan
denne sidste morgen
![]()
Der var opbrud - cyklerne
skulle pakkes
Hanse vendte snuden nordpå -
og Johannes og jeg drog vestpå
til Andermatt i Schweiz
Og på trods af lukkede pas - fik vi alligevel nogle herlige ture i de italienske og sweiziske alper
Tak for en herlig tur - med højt humør
![]()
