Jeg
har købt vildt ind hos Louis - vinteren skal bruges på et "Gør
det selv Service"
![]()
* Olie - Oliefilter - Bremseklodser (for og bag) - Bremseskive (bag) -
Vedligeholdelsesfrit Kædekit
I disse tider hvor Gas og El koster klatten kan man vel bruge sin
egen arbejdsløn
![]()
Og da det er et vinterprojekt
- så behøver jeg jo ikke at være færdig i morgen
På billedet kan du se mit samlede indkøb
![]()
Det
første jeg gjorde var at skifte olie og
oliefilter - og det skulle vel ikke være så svært
![]()
Men det kræver, at jeg skal have afmonteret bundskjoldet først
Og det er ikke noget problem - problemet opstår når det skal på igen
![]()
6 bolte nedenunder - hvor man jo ikke kan se hvor hullerne er - og 6 bolte foran
- der skal igennem tre lag
Men det lykkedes - nu kan den klare et år mere
![]()

Jeg
skal jo lave mest på bagenden
(både bremser og kæde)
Så hvorfor ikke starte med det der tager længst tid
![]()
For bedre at kunne komme til - så startede jeg med at afmontere
Lydpotten
Så kan den nemlig også blive rengjort og pudset
![]()
Og læg lige mærke til Svingarmen
- den er selvfølgelig også pudset
![]()
Baghjulet
er også taget af - der skal jo laves en del på det - også
![]()
Kædetandhjulet skal skiftes - og det samme skal bremseskiven også
Bremseskiven var kun 4,25 mm -
og for at være lovlig skal den være 4,5 mm
Og når de 2 ting tages af - så skal både nav, fælg og eger have den helt
store pudsetur ![]()
Her kan du se hvordan du tager hjulene af en KTM
Nu
skulle jeg have gang i mit nye værktøj -
kædeværktøjet
![]()
Og da kæden var skilt ad - så kunne den - uden problemer tages af
Husk at sætte cyklen i frigear
- ellers er det nok ikke så nemt
![]()
Jeg talte lige antal led på kæden inden jeg smed den ud
Og der var både 58 led på den
nye og den gamle - så mon ikke den nye passer
![]()

Det
forreste kædehjul sidder bag ved en lille
skærm
Og er der en masse oliesnask
inde i den - YES ![]()
På det første billede kan du se hvordan det så ud da jeg tog det af
Og på det andet kan du se hvordan det ser ud nu - efter rengøring
![]()
Her
kan du se hvordan der ser ud bag ved det lille dæksel
Er der også beskidt - YES
![]()
Så det skal også rengøres - men først når tandhjulet er taget af
Det kommer dog først om lidt
![]()
Jeg
har også pillet Scottoileren
af (den nye kæde er jo vedligeholdelsesfri
)
Kædeskærmen lignede dækslet fra det forreste tandhjul - rigtig snasket
Så ja - det er ikke kun service
cyklen får - den får også en meget grundig
rengøring
![]()
Her kan du se hvordan du skifter kæde på en KTM (både 1090-1190-1290)
Nu
er Bagswingeren også rimelig
at komme til
![]()
Og så er det jo naturligt også at rengøre den - både indvendig og udvendig
Ikke nok med det - den er også blevet
vokset og poleret
![]()

Der
sidder også en "kædestyrer"
(jeg ved ikke helt hvad den hedder/gør
)
Men den skal også tages af før
tandhjulet
Og så skal den selvfølgelig også renses og pudses
![]()
Pas på - den består af 2
dele - og på cyklen sidder der en "split"
Den sidder løs - så pas også på den
![]()

Så
er det forreste kædetandhjul
også taget af
(Nu skal der jo så "bare" rengøres - inden det nye bliver sat på
)
Og se lige forskellen på det nye og det gamle tandhjul
Selvom det gamle umiddelbart så godt ud - så kan man altså godt se forskel
![]()
Så godt nok at jeg skifter
kæde nu

Efter
at have renset "kædehuset" - er det tid at sætte
det nye tandhjul på
MEN - jeg kunne jo godt tage det gamle tandhjul af - det var jo slidt - og
dermed mindre
Det nye er jo ikke slidt (endnu
) - så det var
for stort til at komme på
Det løses ved at løsne swingarmen
(i den ene side) - og trykke den lidt bagud
Så kan tandhjulet komme på
![]()

Der
er en "spændskive" som skal
udenpå tandhjulet
Og når mørtikken er spændt - så skal den
bukkes op om møtrikken
På den måde kan møtrikken ikke løsne sig
![]()
Nu er det store øjeblik kommet - kæden skal
på
![]()
Sæt cyklen i frigear - og skub
kæden ind fra toppen - så sker
det (næsten) automatisk
Ser S'gu da rigtig godt ud
![]()
Dækslet
og "dimsen" er selvfølgelig rengjort - så på med dem igen
![]()
Først dækslet - derefter "dimsen"
Jeg ved simpelthen ikke hvad den gør - med den har forbindelse videre ind i
motor/gearkasse
Så skal baghjulet bare på - Ahh
- det skal jo lige rengøres
![]()
Og tandhjul og bremseskive skal jo skiftes
Jeg
har ikke lige et billede af baghjulet
inden jeg begyndte at rengøre det
Men se lige her hvordan det ser ud nu - efter rengøring
![]()
Og ja - der er også kommet ny bremseskive
- og nyt kædetandhjul på
![]()
Og læg lige mærke til den nye bremseskive
- og de nye bremseklodser
Og den kan også bremse
![]()
Her kan du se hvordan du skifter bremseklodserne på baghjulet
Det ser bare så lækkert ud
![]()
Det bliver lidt spændende at se hvor lang tid sådan en vedligeholdelsesfri
kæde holder
Og så skal den kun have en frigang på 10-15 mm
- i modsætning til en almindelig på 40-45 mm
Men den kører perfekt rundt - nu skal den bare
afprøves i praksis
![]()
Har
du set det - har du set det
![]()
Den nypudsede udstødning er
også kommet på ![]()
Og så kunne jeg jo starte cyklen - og prøve om kæden kørte fint rundt
Bare i første gear - og det gjorde den - super
![]()
Næste skridt er bremseklodserne på forhjulet

Så
er alle bremseklodser på forhjulet
skiftet ![]()
De er faktsik de nemmeste at skifte - det
tog ikke lang tid
Her kan du se hvordan du skifter bremseklodserne på forhjulet
Så nu er Servicen på KTM'en faktisk slut
![]()
Ahh
- jeg kunne godt tænke mig at skifte denne her
![]()
Jeg ved ikke præcis hvad det er - måske et filter af en slags !!!
KTM'en lavede jo noget "brok" på vores Tour de France tur
Og det kunne måske være denne her der trænger til at blive skiftet
![]()
Den er ca. 6 cm høj - og ca. 5 cm i diameter
Så hvis I ved hvad det er - og kunne finde en hjemmeside med den
Så er jeg villig aftager til et link
![]()
Klik på billedet - så kommer det op i en større udgave
![]()
Men ellers - Nu mangler jeg bare at
pudse-polere forreste halvdel af cyklen
![]()

Både
forskærm og
vindskærm er nemmest at pudse,
når de er pillet af
Og det er også varmere at
pudse dem inde i stuen
Der er jo ikke varme på i motorcykelværkstedet (det er jo
sparetider
)
Har du lagt mærke til "klistermærkerne"
på Vindskærmen
De er alle fra bjergpas over
2.500 meter
![]()
Så
er bakspejlene pudsede - både
på forside og bagside
![]()
Og det var lettest at gøre ved at tage dem
af
Og det var godt at jeg gjorde det
For boltene som holder
spejlene var meget rustne
Så de fik lidt rustfjerner
- og bagefter en omgang fedt
![]()

Der
er egentlig ikke nogen grund
til at tage forhjulet af
![]()
Bortset fra at det er nemmere
at pudse Forgaffel, Bremsekalibre og Forhjulet
På forhjulet har jeg også haft bremseskiverne af
Så kan jeg bedre pudse egerne og navet
![]()
Her kan du se hvordan du tager hjulene af og på på en KTM
Nu
er jeg jo stort set færdig - og så kom min
KTM-1190-RepairManual endelig
![]()
Men bedre sent end aldrig
Nu har jeg den - og så kan det jo være at den kommer i brug -
næste gang
![]()
(fortsættelse følger
)
Fredag,
den 3. marts 2023 var vejret helt perfekt
![]()
Så nu skulle jeg teste om jeg havde gjort mit arbejde ordentligt
Var kæden for stram eller løs
- og var den samlet ordentligt
![]()
Hvad med bremserne - virkede
de - rystede de - duede de
Jamen - alt virkede - og så
er en forårstur i 8,5 graders varme helt
perfekt
![]()
Så mit serviceprojekt lykkedes
![]()