Jamen
jeg kan da ikke svare på hvor du
synes det er godt at køre
Men jeg kan da komme med lidt fif
til hvor du nok vil synes det er godt
Og der er kun én forudsætning
- du vil gerne prøve noget andet
end en lige dansk landevej
Så på denne side vil jeg gennemgå de forskellige steder - og beskrive hvordan det er at køre dér
Når
du trykker på billedet får du en oversigt over hvor
jeg synes det er godt at køre
Jeg har udvalgt nogle
destinationer - og jeg har beskrevet hvor det er godt -
afhængig af hvor god du er
Alt andet lige - så er der ikke meget ved at tage til et sted hvor du synes
du kører med livet i hænderne
- hele tiden
Og heller ikke meget ved at tage et sted hen - og så opleve en kørsel der
ikke udfordrer en
Men kig på billedet og se oversigten - og læs så min uddybning nedenfor
Hvornår er du begynder - og hvornår er du professionel - jeg
vover at lave en beskrivelse
Begynder
Du har lige fået din cykel -
eller du kommer ikke meget
over 1.000 km om året
Det der med at kunne følge med de andre ikke lige dig - du bruger
alt krudtet på de andre - og
nyder ikke kørslen
Let Øvet
Når du er ude med andre - så kører det bare -
også når vejen svinger - eller vi skal rundt i en
rundkørsel
På den anden side - så er der jo ingen grund
til at de kører 80 km/t i alle svingene
Øvet
Jamen du kører 8-10.000 km
hvert år - og har i øvrigt også prøvet
at være i lidt bjergrigt terræn
Du har kørt MC i flere år -
kan dårligt vente på at den nye sæson
starter - du elsker
at køre motorcykel
Meget øvet
Du elsker at give den lidt gas
i de herlige mange sving - både
når det går op - og når det
går ned ad passet
Du har overskud til at nyde
udsigterne - drille de andre
med om de ikke snart skal op i 3. gear
YES - sådan skal en MC-vej
ud - og ved du hvad det bedste er
- sådan er den hele dagen
De andre synes at det er OK at
du giver den gas - så mødes vi bare "i den anden ende"
Og så gør det jo ikke noget at vejen byder på nogle
AHA-oplevelser
Håber at du kan finde dig selv i mine beskrivelser -
kend dig selv - så kører det
Dannevang
Der er så mange skønne steder - både på Sjælland, Fyn og i Jylland
Så hvis man lige bruger lidt "krudt" på "Hvor skal vi hen du" - så er
mulighederne mange
Mine erfaringer (fra det Midtjyske) er, at du først
efter 3-5 år har prøvet alle de gode veje
i dit område
Og det skal man selvfølgelig udnytte - både som Begynder (for at blive øvet
Motorcyklist)
men også som Øvet for at blive klar til
de lidt større udfordringer
i udlandet
Harzen
Jamen Harzen er vel Danmarks Bjerglandskab
600 km sydpå - så er der nogle af
Nordeuropas bedste motorcykelveje
Her Swinger det rigtigt - så når man godt vil
være øvet motorcyklist - så er det
her det sner
Og så er det jo heller ikke så ringe endda - at der er rigtig
hyggeligt i Harzen
Specielt vil jeg da fremhæve det gamle
Østtyske område i Harzen
Østrig
Så kom der sne på toppen - og det kan du også
komme
De to bedste MC-pas - er uden sammenligning
Timmelsjoch (2.509 m) og
Grossglockner Strasse (2.571 m)
Området er jo super flot som her ved Achen See - og
vejene er meget fine at køre på
Ulempen er, at man skal køre
meget landevej (transportstykker)
- når man skal hen til den næste MC-Vej
Som Let øvet eller
Øvet vil du virkelig opleve
super MC-Kørsel
Frankrig
(Tour de France)
5 bjergpas på over 2.500 m -
og det højeste (Col de Bonette) på imponerende
2.802 m
Det er sjovt at se Tour de France feltet kæmpe med bjergpassene - men det er
sjovere selv at være der
Her får også den Meget øvede
sin sag for - det swinger - det er
motorcykelkørsel - helt til tops
Alpe d'Huez - Col de Madeleine - Galibier - jamen de står i kø -
du vil elske det
Livigno
Her ligger vi lige på grænsen mellem Schweiz og Italien - og så
bor du altså i over 1.800
meters højde
Og lige udenfor døren ligger der MC-kørsel i
verdensklasse
Og når man er her - skal man også prøve Passo Stelvio (2.760 m) - med 38 hårnåle
på den ene side - og 48 på den anden
Men her ligger også 2 af de bedste bjerpas
- overhovedet - Gavia og Umbrail (et i Schweiz - og et i Italien)
Selvfølgelig kommer vi også under 2.000 m - men vi er mest
over trægrænsen
Fantastisk område - Specielt for den Meget øvede
Super MC-kørsel lige så
langt øjet rækker - og det går op og ned - hele tiden
Her får den Meget øvede
virkelig sin sag for - du når lige at komme ned - så skal du op igen -
herligt
Vejene er super (vi er jo i Schweiz
) - men de krøller
hele tiden - kun tungen er lige i munden
Lige udenfor døren ligger - Oberalppas, Furkapas, Grimselpas, St. Gotthard,
Nufenenpas, Klausenpas, Sustenpas, San Bernardino
Jamen de står i kø for at
blive indtaget - men det kræver sin mand
Dolomitterne
Uha hvor det går - her er du
Meget øvet for at kunne
nyde det
Jamen Dolomitterne er ikke vildt høje
- max 2.244 m (Sella) - men du skal 500-1.000
meter op og ned - hele tiden
Og når det så samtidig swinger - hele tiden - så er det virkelig
toppen af MC-kørsel
Over 25 bjergpas venter -
og en typisk dagstur omfatter 8 bjergpas - kan det være bedre
Turen til Dolomitterne er kun for dem der kan
lide at køre i bjerge - hele dagen
Toscana
(Appeniner-bjergene)
Toscana er kun for de Professionelle
- der er næsten ikke et sted
hvor man kan se mere end 100 meter lige frem
Hvis man i Dolomitterne kan holde 60 km/t - så kan man
i Toscana kun holde 40 km/t
Jamen se billedet - det swinger konstant - og det er ikke sikkert at
asfalten er fra i år
Her får du din sag for - og du er "kvæstet"
når du har været ude på en tur på 200 km
Men selvfølgelig skal du som professionel
prøve det - så er alle andre MC-veje det rene vand
Ja - hvor er det godt? - det afhænger af hvor god
du er - og hvad du gerne vil
opleve
Så tilpas dit valg - så er du
også sikker på, at du får det bedste ud af din
motorcykeltur
Turen er først en succes, når alle er
hjemme i god behold
Julle